13+1 tipp, hogy a potenciális ügyfeled ne nyúlja le az ötleted szerződéskötés előtt

20170630_114133_dsc0040i-edit.jpg

Kredit: Balajti Mariann

Szörnyű, hogyan próbálnak meg a kreatív, munkájukra rátermett emberektől ötleteket lopni. Bár ez már talán több is, mint lopás ami velem történt meg. Nem arról beszélek, amikor valaki finoman másolja a másik ember munkáját, vagy felhasználja és kreatívan átdolgozza, azaz ihletet merít abból. NEM! Én kifejezetten arra gondolok, amikor szándékos lopás történik. Velem kreatív producerként esett meg, de ismeretségi körömben van ügyvéd, divattervező és dekorációt készítő hölgy is, akik hasonlóan jártak. Feltételezem, hogy nem ők az egyetlenek, így arra az elhatározásra jutottam, hogy segítek, hogy TE ne kerülj hasonló helyzetbe.

Sokáig azt hittem, velem ez nem történhet meg, ezért nem is foglalkoztatott annyira, hiszen ez csak másokkal eshet meg - gondoltam. Éppen ezért, úgy vélem, talán kicsit felelőtlen is voltam és jó nagy tanulópénzt fizettem érte. Pontokba szedtem hol hibáztam, hol rontottam el és te mire figyelj!

1. Báránybőrbe bújt farkas

Egy nagyon jó nevű, magyar szolgáltatóval kezdtem tárgyalni, mert kreatív képekre lett volna szüksége. Nekem pedig tetszett a szolgáltató mert, nagyon gyerekbarátnak tűnt, annak hirdeti magát és számomra a család, a gyermekek nagyon fontosak. Azonnal megjelentek a fejemben a kreatív gondolatok, mit és hogyan mutatnék be a reklám kampány során. Sajnos ilyen a buksim, azonnal képeket lát. A marketing igazgatónő nagyon kedves volt a találkozásaink során, személyesre vette a hangvételt, könnyen azonosulni tudtam vele (neki is két kicsi gyerek, nekem is, stb.).  

Tapasztalat: Szokatlanul kedves, nyájas, baráti hangulat megteremtése a megszokott, komoly, cél orientált megbeszélés helyett. Még most sem hiszem el, hogy ez a hangulatkeltés részéről tudatos, irányított volt, az ügyvédem szerint nagyon valószínű. Az biztos, ha most ülnék ott, biztosan jobban figyelnék erre a jelre.

2. Dicséret

Szinte azonnal, meglepően sok dicséretet kaptam... na de ez kinek ne esne jól?! Az előző munkáim bemutatásakor tanúsított lelkesedése, elismerése kifejezetten inspiráló volt és még kellemesebb, barátibb hangulatba terelte a tárgyalásokat. Ekkor a fotózás még el sem kezdődött, csak a web oldalaim nézegetése során kaptam ezeket a pozitív visszajelzéseket, megerősítéseket annak ellenére, hogy az oldalaimon marketing fotók alig vannak fent, hiszen azok általában a megrendelők tulajdonai maradnak.  Ezek a jól eső, elismerő szavak tovább sodorták az eseményeket és még jobban elhomályosították a tisztánlátásom, hiszen maximálisan az előttem álló új kihívásra koncentráltam kreatív producer lévén.

Tapasztalat: A cégek nagy része csak az elvégzett munka után dicsér, ha egyáltalán dicsér és akkor is szűken méri azokat, mert úgy vannak vele ezért fizettek.  Az elégedett ügyfél, mindig jó ügyfél, ezért bőven akad visszatérő. Figyelj, a bódító dicséretre még ha az jól is esik.

3. Előre vetített nagy tervek

A megbeszélések során viszonylag gyorsan elérkeztünk arra a pontra, hogy egy hosszabb távú közös munka lehetőségét kezdte felvázolni előttem a marketingigazgató hölgy. Egy 3 egymást követő egész napos fotózásban állapodtunk meg, melyet további több napos fotózások követtek volna. Sőt! Hosszú évekre tervezett volna a cég a munkámmal az elhangzottak alapján. Ami, valljuk be elég jó... amikor az ember feje tele van kreatívokkal, megvalósítandó ötletekkel és végre szabadon kiélheti ezeket. Még az árajánlatot is ez alapján kellett elkészítenem. A tárgyalás 2. napján már azt kérte az igazgatónő, hogy olyan szerződési áron gondolkozzak, amellyel a 3 napon túl a hosszabb távú keretszerződést is alá írhattuk volna.

Tapasztalat: Talán közhely, de ami túl szép, hogy igaz legyen, az lehet, hogy nem is az. Nem azt mondom, hogy ne vállald el, de jól nézz a cég körmére. Figyelj arra, hogy mit és mennyit adsz ki magadból és az ötleteidből!

20170630_144013_dsc0212i-edit.jpg

Kredit: Balajti Mariann 

4. Tanács, ötlet kérése

Jöttek-mentek szép számmal az e-mailek, melyekben egyik kérdés követte a másikat. Most, így utólag már látom, hogy csak ötleteket kért arra "hogyan lehetne ezt, vagy azt az akciót képekben megjeleníteni", "hogyan lehetne ezt, vagy azt a dolgot képi formátummal támogatni". Olyan kedvesek voltak a marketing igazgatónő szavai a levelekben: "ezek nagyon jó ötletek, ezt mindenképpen csináljuk meg” - lelkendezett, dicsérte az ötleteimet. Fel sem tűnt, csak úgy öntöm magamból a sok know-how-t, egyedi story board-okat... elhomályosította a tisztánlátásom a kommunikációs stílusával, de hiszen ezt tanulta, ez a foglalkozása: egy igazi kommunikációs szakember. Bármikor visszanézheti az e-mail váltásokból az ingyen kicsalt ötleteimet, szerződés meg sehol!

Tapasztalat: Ne add ki az ötleteidet szerződés nélkül, ne adj oda, ne írj le semmit: iratot, rajzot, know-how-t vagy bármit, ami a tied, addig amíg nincs biztosíték! Különben rosszul járhatsz.

5. Hitegetés

Az igazság első pillanata akkor érkezett el, amikor a szerződés rendben elment a kért összeggel... (hozzá teszem részemről nem lett volna az év üzlete, hiszen a modelleket is én biztosítottam volna) és a válasz e-mail gyorsan meg is jött. A marketingigazgató hölgy válasza arról tanúskodott, hogy ugyan nem ő a döntéshozó, aki viszont most nincs bent, hogy jóváhagyja és aláírja a szerződést de véleménye szerint nem lesz gond a tervezettel, nyugodtan folytassuk a munkát. Ekkora én már castingoltam a lehetséges modelleket (4 külsős személy kellett volna hozzá: Nagymama, Nagypapa, Anyuka, Apuka. Ja, persze meg az én két saját gyerekem), tehát több órányi munkám volt már benne.

Tapasztalat: Ha már aránytalanul sok ötletet, energiát, időt tettél bele egy megbízásba és még nincs pénzügyileg lezárva csak folyamatos kifogások, halasztási indokok érkeznek a szerződés aláírása előtt, akkor azonnal állj meg!

6. Első "step back"

A szerződés tervezet alapján mégsem kérnék a 3 egymást követő napot (pedig logikusan úgy arányosan kisebb költségem lenne, mert a modellek mozgatását is nekem kellett volna megoldanom) viszont egy napot mindenképpen kérne a leendő megrendelő. Jött az első hideg zuhany, vagy inkább jeges zuhany. Nem a 3 napos összeg 1/3 arányos árán, ami reálisan több kellene legyen, hiszen a többszöri mozgatás többlet költséget okoz, hanem irreálisan alacsony áron: egy nap 50%-os áráért. „Próba nap” felkiáltással.  Miféle „PRÓBA NAP”? Eddig erről szó sem volt! Egy fotósnál ilyen nincs! Akkor az esküvő is csak egy „próba nap”, mert csak 1 napig tart? Másnap újra visszajön az ifjúpár és az egész násznép, hogy ismét megegyék a vacsorát és áttáncolják az egész estét, hiszen az előző csak egy „próba nap” volt.  A divattervező is csak „próba” ruhát varr a menyasszonynak, mert az csak egyszer veszi fel menyasszonyi ruhát? ... Nemet mondtam!  Majd több e-mail váltás után megadták volna a 3 napos eredeti ár 1/3 arányos árát.

Tapasztalat: Ha aránytalanul alacsony árat kínálnak az elvégzendő munkádra, ahhoz képest mennyire elismerték, dicsérték azt előzőleg, akkor vedd észre, hogy valami nem stimmel és gyorsan fogd menekülőre.

7. Sürgetés

A tárgyalások során, folyamatos presszió érkezett felém, mindig mindent gyorsan akart az ügyfél: gyorsan írassak szerződést, gyorsan egyeztessek a modellekkel egy mindenki számára, de legfőképpen a leendő megrendelő számára megfelelő időpontot, mert sietni kell. 

Tapasztalat: Ne hagyd magad sürgetni, mert a jó munkához idő kell! Amíg nincs a kezedben aláírt szerződés, csak feleslegesen növeled a költségeidet, pazarlod az energiádat.

20170630_131735_dsc0136.jpgKredit:Balajti Mariann

8. Költségek

Az ember lánya ebben a túlfeszített pörgésben, lángoló kreativitásban  már castingolta a modelleket, megrendelte a kiegészítőket a fotózáshoz (vagy egy divattervező esetén megvette a ruhaanyagot, stb.). Előfordulhat, hogy nem lesz megfelelő modell, vagy nem érkezik meg időben a kiegészítő, az anyag.  Előre kell gondolkodni:  ez ne lehessen esetleges oka annak, hogy a megrendelés meghiúsul. Éppen ezért, folyamatosan követni kell a befektetett költségeket (energia, idő, ügyvéd, kiegészítők, utazási költség, stb.), meddig éri még meg, melyik az a pont, amikor azt kell mondani: eddig és ne tovább.

Tapasztalat: Ne fektess bele a projektbe túl sokat, amíg nincs aláírt szerződés!

9. Szerződés

A megrendelő azt kérte, én készíttessem el a szerződést. Kicsit csodálkoztam is, de jól hangzott, felkerestem az ügyvédem és átküldtem az első tervezetet. Ezt több módosítás követte, mert szinte minden bekezdésben valami probléma adódott. Ezt nem lehet így bele írni, azt nem lehet, úgy bele írni... Az ügyvédem a fejét fogta, nem értette, hogy alap dolgokkal mi a probléma.

Tapasztalat: Az elsők között tisztázd a szerződés fontosabb részleteit!  Ha egy nagy cégnek nincs saját sablon szerződéstervezete, akkor biztosra veheted, hogy valami nem tiszta a megrendelés körül, mert neked kell alkalmazkodni az ő tervezetükhöz, hiszen ő lesz az ügyfél. Az ügyfélnek pedig mindig igaza van! 

10. Kötözködés

Elérkezetünk egy kényes ponthoz a tárgyalások során és a marketing igazgatónő garanciákat, biztosítékokat kezdett követelni tőlem. Hogyan akarom biztosítani neki/nekik, hogy az e-mail váltások során már "ingyen" kiadott ötleteimet valóban nem fogom másoknak átadni, megvalósítani, annak ellenére, hogy semmilyen szerződést nem írtunk még alá, még akkor sem, ha a szerződés meghiúsul. Ebben a stádiumban, már a saját megvásárolt termékeként kezelte az én know-how-mat. Egy kreatív producernek nincs szüksége arra, hogy ilyen jellegű garanciákat adjon, hiszen a feje tele van újabb és újabb képekkel, az öteletei mindig az adott projekthez kapcsolódóan születnek.

Nagy találmány az alkalmazotti lét. Amikor egy marketingigazgató nem érti meg, hogy ha ő ott ül és megpróbálja leszívni a marketing story board-jaimat, attól azok még az én szellemi tulajdonaim maradnak és én rendelkezem velük, akkor az gond. Arra nincs garancia, mert vele ellentétben nem kapok érte havi fix fizetést. Cinikus leszek, de milyen "jó", hogy vannak, olyan pozíciók, ahol azért fizetnek, hogy szép szóval tudjon lopni az alkalmazott. (Lásd: A holló és a róka - La Fontaine). 

Még ha a szerződésbe nem is lenne bele fogalmazva, akkor is az e-mail váltásokkal igazolható, hogy mi az én szellemi tulajdonom és mi az én know-how-m.

Tapasztalat: Az elején tudatosítsd, tedd világossá (még ha ez számodra egyértelmű is), hogy addig a tiéd a szellemi termék tulajdonjoga, amíg meg nem veszik azokat, vagy a szerződés aláírásra nem kerül mindkét fél részéről, vagy át nem ruházod azokat te magad nekik. Ez igaz mindenre, mert a törvény a szellemi tulajdonjogot is ugyanúgy védi, mint a tárgyi tulajdonjogokat. 

11. Visszalépés

Végül meghiúsult a munka, mert a szolgáltató nem volt hajlandó aláírni a szerződéstervezetet. Attól félt a megrendelő, hogy így el kell ismernie, hogy az ötletek, kicsalt story board-ok az ÉN know-how-im, kreatívjaim, szellemi termékeim voltak.

Tapasztalat: A szerződést a legelején meg kell írni, maximum utána bővíteni, esetleg kicsit finomítani. Mindenképpen fel kell hívni a figyelmet a szellemi tulajdon védelmének szabályaira és fontosságára.

12. Letagadás

Miután a szolgáltató rájött, hogy van ügyvédem, egész egyszerűen megpróbálta letagadni, hogy az általam elmondott, leírt és bemutatott ötletek az én szellemi tulajdonaim. Mekkora előny az e-mail... Bár ott van a szolgáltatónál jó néhány ötletem, de igazolni is tudom, minden kétséget kizárólag, hogy a leendő megrendelő csupán egy üres kitöltendő papírt küldött, amire én ötletek sokaságát küldtem vissza.

Tapasztalat: Minden e-mailt küldj el másolatban egy kívülálló embernek is, mert ezzel egy plusz tanúd lesz, ha mégis perre kerülne a sor.

13. Ne ijedj meg lépni

Ha mégis bele esnél te is ebbe a csapdába vagy esetleg túl későn olvasod el ezt a bejegyzésemet és már hasonló cipőben jársz, akkor van egy jó hírem! Azonnal keress fel egy ügyvédet. Olyanhoz menj, aki a szellemi tulajdonok védelmében jártas, akinek van ilyen jellegű tapasztalata. Az enyém ilyen és nagyon jó. Mert igen is meg lehet fogni a szolgáltatót.

Kérhetnék kártérítést a hitegetésért és megtévesztésért, de ha megcsinálják csak egyetlen know-how-mat is azonnal indíthatom a pert, mert azt ellopták tőlem, mivel a szerzői jogok az enyémek, nem vették meg, én pedig nem ruháztam át rájuk.

+1. Ha ügyvédhez fordulsz, így könnyítheted meg a dolgát: nyomtasd ki az e-maileket, szedd össze az eseményeket időrendi sorrendben, mint én ebben a blogban. Nyugodtan használd fel, ezért írtam le, hogy segítsek neked. Természetesen nem foglak beperelni, ha felhasználod ezt a szellemi tulajdonomat. Ha kell, te pereld be azt aki meglopott téged, de előtte a lényeg, hogy felkészülten ülj le az ügyvéded elé.

Remélem segítettem!

Balajti Mariann sztori fotós és kreatív producer 0670/4250435

A képek Balajti Mariann sztori fotós és kreatív producer tulajdona. Ezen képek bármilyen nemű használata tilos. Az itt található képeket szerzői jogok védik, azok felhasználása engedélyköteles.

A bejegyzés trackback címe:

https://balajtimariann.blog.hu/api/trackback/id/tr2312808304

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Facebook oldaldoboz